Sandıklı’da Ramazan Geleneği ve Ramazan Sohbetleri -3- | Sandıklı 'nın Yaşam Platformu - Sandıklı 'dan Haberiniz Olsun

Sandıklı’da Ramazan Geleneği ve Ramazan Sohbetleri -3-

Sandıklı’da Ramazan Geleneği ve Ramazan Sohbetleri -3-
Bu haber 128 kere okunmuş. 09 Mayıs 2019 Perşembe - 10:06


O günden sonra herkes teravih namazını evinde veya mescit de kendi kendine kılmaya devam etmiştir. Hz. Ömer devlet başkanlığı sırasında teravih namazı kılmadaki dağınıklığı görmüş bunu önlemek için cemaati bir imam arkasında toplayıp tekrar cemaatle kılmanın daha hoş olacağını arkadaşlarına söylemiş ve ashabın ileri gelen hafızlarından U'bey İbn-i Kâ'bı imam tayin ederek teravih namazının cemaatle kılınmasını başlatmıştır. Nitekim bilahare Hz. Ali (r.a.) da bu namazı teşvik etmiş ve "Ömer mescitlerimizi teravihin feyziyle nurlandırdığı gibi Allah'da Ömer'in kabrini öyle nurlandırsın" diye memnuniyetini belirtmiştir. 

Görüldüğü üzere Hz. Ömer, Hz. Ali ve Hz. Osman dönemlerinden başlayarak günümüze kadar uygulandığı biçimiyle teravih namazı yirmi rekâttır. Bütün fıkıh kaynaklarımızda da teravih yirmi rekât olarak ele alınmış ve işlenmiştir. Şu anda başta ülkemiz olmak üzere bütün İslâm ülkelerinin camilerinde cemaatle teravih namazı kılınmaktadır. Bu mübarek rahmet ayında büyük bir zevk ve iştiyakla, kadını-erkeği, genci-yaşlısı, hatta çoluk-çocuğu ile tam bir kaynaşma, sevgi, saygı, huzur ve sükûn içerisinde dolup taşan mabetlerimizde eda edilen bir ibadetimizdir.

Teravih kelimesi, Tervîh kelimesinden bir mastardır. Tervih ise, nefsi rahatlandırmak anlamındadır. Çoğulu "Teravih" tir. Bu namazda her dört rekat ten sonra salâtı ümmiye okunana kadar oturulur. Teravih ise insanın kendisini rahatlandırması, dinlendirmesi anlamına gelmesidir. Bunun için teravih denmiştir.

Teravih namazları her gün ayrı camilerde kılınırdı o zamanlar 965 lere kadar yaklaşık 15 camimiz vardı. Camilerimizin bazıları kapalı idi. Camilere teravih için iki kez gitti mi Ramazan da biterdi. Kimileri bir kez den sonra Çayköy, Karacaören, Kaplıca, Mırtat, Baştepe, Koçhisar. Kızık, Akin gibi yakın köylere ve Kırkpınar kümelerine teravih namazı kılmak için gidilirdi. Hızlı teravih namazı kıldıran camiler bazıları için tercih meselesi idi. Biber Ali, Çavuş camisinde görev yapardı. Biber Ali amca çok hızlı teravih namazı kıldırırdı. Ama dili sürçmez kelimeleri denk çıkarırdı. Ramazan da onun camisi dolar taşardı.

Bazıları için ilk teravih namazını Müradin Camisin de kılınması eski bir geleneklerdendi. Antı parantez Hatta damatlarda yatsı namazını Müradin camisin de kılardı. Gerekçesi ise hem şükür edilir. Hem muradımıza erdik diye şükür ve dua ile hamd ederlerdi.

Teravihi, Müradin Camisinde Tetir amca da ilk kılanlardandı. Teravih namazı kılınınca bazı gençler vitiri arka sıralarda kendileri kılmak için geri çıkarken Tetir amca ‘’Ey camaat ne olursunuz bu gün ilk teravih namazı vitir ile beraber kılalım tesbihat ve dua ile bitirelim ne olursunuz herkes yerinde kalsın’’ derdi. Bazan de kapının demir süngüsünü takardı. (Hacı Hafız Sami Ballı. Müradin camisi müezzin kayyumu) 

    

Bu camilere 5 dakika erken çıkmak için yarım saat önceden camiye gidilir yer bulunurdu. Çünkü bu camilerimiz küçük idi. 

 Bazı büyükler müsait geniş yerlerde(Leblebici Sarı Mahmut un dükkânda ya da Söğütlüoğlu nun handa teravih kılınırdı bunlardan Çinar amcayı misal verebiliriz. Hatta kıldırdığı teravihten sonra Dağlıların Hasan ağaya döner nasıl hızlı olduk mu? Der. O da Çinar ağa ‘’ne yaptın iki salladın bi bağladın’’ 17 dakika da kıldık deyince nah/yamıva (sinkafsöylemle[tanıyanlar bu sinkaf sözleri aslı gibi anlarlar.]) bu kadar hızlı imam bulursunuz diye takılırdı. 

Bir gün gençler teravih arasında mırıldanırlar. Sesleri duyan Çinar ‘’kızarak 

-No len ne mırıldanıyonuz. Valla başlarım sizin çarkınıza gelin kendiniz kıldırın ne kadar hızlı kıldıracaksanız dedi.

Oysa gençler teravihin hızlı ya da yavaşlığını değil kendilerince mırıldanmışlardı.  

Anlatan: Ahmet AKDAĞ EMEKLİ HİSAR Mh+Müftülerin Manifaturacı Mehmet BİLGE (Çakır mh. Emekli) 

Bir diğer örnekte Şahanların Hüseyin ŞAHİN hoca karagöz sokakta ki evinde odanın birini Ramazanlar da teravih için hazırlar orada teravih kıldırırdı. Hüseyin Şahin Hoca Cezayir camisinde 950 ler görev yapmış. (Hüseyin şahin hocadan sonra Cezayir camisine issilerin Osman BAŞER hoca görevlendirilir.) Sonra nikâh memurluğuna verilmiş. Hüseyin ŞAHİN’DEN sonra Nikâh Memuru Mehmet TOPBAŞ olduğu söylenir.

Devam edecek...

Etiketler:   Etiket Eklenmemiş.

Yorumlar Hiç Yorum Yapılmamış.     'İLK YORUMU SEN YAP'

Anket Tümü
 
Son Dakika

Çok Yorumlananlar Bugün . Dün . Bu Hafta
Kritere uygun haber bulunamıyor.
Yazılım & Tasarım:
bukidesign